تمرکز چگونه حفظ می شود؟

تمرکز چگونه حفظ می شود؟

تمرکز ما، تمام جنبه های زندگی مان را تحت تاثیر قرار می دهد. میزان تمرکز یک فرد به تنهایی قادر به تایین سطح کیفی زندگی و کامیابی وی در مراحل مهم و مؤثر در طول حیات است. در ادامه به چهار راه اثر بخش برای متمرکز ماندن برموضوعات پر اهمیت زندگی می پردازیم.

تصمیمات کمتری بگیرید.
هرچه بیشتر تصمیم می گیریم، نیروی مثبت و سازنده مغزمان سریعتر صرف شده و احساس خستگی ذهنی در مدت زمان اندک نمایان می شود. پس برای شروع، تصمیم گیری در موارد کم اهمیت را متوقف کنید! بهعنوان مثال این که امروز چه بپوشید، از کدام مسیر به محل کارتان بروید، برای شام چه مواد اولیه ای تهیه کنید و یا اینکه چه نوشیدنی در هنگام استراحت بنوشید در نظر برخی افراد از اهمیت کمتری برخوردار اند، اگر شما هم چنین فکر میکنید برای این دسته موارد برنامه ی هفتگی تهیه کنید یا تصمیم گیری در این موارد را به سایر افراد بسپارید. مطمئن باشید اینکار باعث نمی شود که همسر یا اعضای خانواده تصور کنند آدم عجیبی شده اید !

زیادی در دنیای مجازی پرسه نزنید!
هنگامی که به دنبال مطلبی هستید، همیشه این امکان وجود دارد تا با مطالب مشابه و یامتفاوتی روبرو شوید که به دلایلی توجتان را جلب کند. یک تبلیغ خوش آب و رنگ، یک پیشنهاد ویژه برای گذراندن تعطیلات و یا یک مطلب در مورد اینکه چطور می توانید رئیس خود را تحت تاثیر قرار دهید. این درست نقطه ای است که انرژی سازنده ی ذهن شروع به شارش در کانال های غیر ضروری می کند. اما این پایان ماجرا نیست. همانطور که چشمان ما از صفحه ای به صفحه ای دیگر می دوند، حرکت زمان به طور نا باورانه ای سرعت می گیرد و … همه میدانیم چه اتفاقی می افتد، بله! تمرکز ما دیگر تنها معطوف به نتیجه جستجوی آن مطلب دو ساعت پیش ! نیست. در بیشتر موارد شبیه به این، نتیجه ی دو ساعت مرور مطالب کم ربط ( بیشتر موارد بی ربط ) چیزی نیست جز بستن پرونده یپس اگر در جستجوی مطلبی هستید، یک بار جستجو کنید، پیدایش کنید… و جستجو را متوقف کنید. مرور نتایج را محدوداصلی برای مدتی ( در اغلب موارد، تا روز بعد! ). و شد آنچه شد…سعی کنید کلمه کلیدی را بهبود دهید. سپس به کارتان باز گردید!

برای خودتان ماموریت تعریف کنید.
مردم در اکثر اوقات از فعالیت خود نتیجه ای نمی بینند. آنچه در این دسته افراد معمول است، انجام کارهایی است که اصلا مهم نیستند! آنچه اتفاق می افتد، انجام کار ها بر طبق سلیقه فردی است و نه اولویت کلید رهایی از این وضعیت تنها یک سؤال است. این که این سؤال اصلا خارق العاده به نظر نمی رسد اهمیتی ندارد. آنچه این سؤال را تا این حد اثربخش نموده زمان طرح آن در ذهنمان است. درست در زمانی که حاضر هستیم تمام آنچه داریم، مثل فرصت های شغلی دیگر، گذراندن زمان با عزیزانمان یا صرف زمان بیشتری برای خودمان و … را وقف کاری که انجام میدهیم کنیم بهترین زمان برای طرح این سؤال است که ” از زندگی خود چه می خواهم ؟ ” و درست پس از آن … ” قدم های پیش روی خود را بشناسید. تمرکز خود را تنها بر آنها معطوف کنید و مدت زمان انجام کارها را ظالمانه! کوتاه کنید. به این شکل زمان بیشتری برای خود و زندگی شخصی تان خواهید داشت! زمانی که می توان آن را با عزیزان و یا واقعی آنها. اگر شما نیز از این دسته افراد هستید، بهتر است بدانید که جای هیچگونه نگرانی نیست! در این لحظه باید روی چه موضوعی تمرکز کنم تا یک قدم مثبت برای زندگی ام برداشته باشم؟ ” در جهت حفظ سلامتی جسمی یا روحی خود صرف کرد و در عین حال به نتیجه ی دلخواه نیز رسید.

بلافاصله به هرچیزی بگویید نه!
به عنوان اولین عکس العمل از همین حالا به بعد تنها یک نه کافی است. به هیچ وجه فکرتان را به آنچه که می شنوید مشغول نکنید. ابتدا آنها را از این جهت که چقدر با هدف و ماموریتتان در ارتباط یا تضاد اند بررسی کنید. ازخودتان بپرسید ” آیا لازمه در شرایط فعلی به این موضوع تمرکز کنم؟ بله یا خیر ؟ ” آیا این زمان برای انجام این مساله مناسب هست؟ “… یاد بگیرید به هر چیزی که قلبتان را از شدت انگیزه و هیجان نمی لرزاند، نه بگویید. داشتن تمرکز بی شک یکی از مهارت های مهم در زندگی است. اینک زمان آن است که به یک شیوه ی ساده در زندگیمان بازگردیم، به تمرکز بر روی یک تا سه موضوع پر اهمیت در زندگیمان در یک زمان. روز به روز، دقیقه به دقیقه و لحظه به لحظه خود را تنها بسوی آنها سوق دهیم، چیز هایی که واقعا ما را از انگیزه و انرژی لبریز می کنند.

از این طریق، بزودی زندگی جدیدی را تجربه خواهید کرد… یک زندگی انگیزه بخش!

1 پاسخ دادن
  1. هادی
    هادی می گوید

    تمرکز شاید یکی از مهمترین قسمت های توسعه یک تجارت محسوب میشود . البته در صورتی که بیزینس گسترش پیدا کند و امکان سرمایه گذاری محیا شود میشود دامنه تمرکز را بر خدمات و محصولات دیگر توسعه داد.

    پاسخ

پیگیری‌ها

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *