٩ نکته کلیدی برای راه اندازی فروشگاه آنلاین در این روز ها

٩ نکته کلیدی برای راه اندازی فروشگاه آنلاین در این روز ها

ايجاد يك فروشگاه آنلاین به تنهایی نیازمند بودجه هنگفت نیست. اگر كسي براي راه اندازي تجارت آنلاين، می خواهد شما را زير بار میلیون ها تومان ببرد، يك تيپای محترمانه به او بزنيد. زیرا برنامه ریزی، استراتژی فروش، هدف گذاری، تحلیل آمار و ارقام موجود، نمایان شدن در موتورهاي جستجوگر، متقاعد نمودن مشتريان جهت خريد و حفظ مشتريان بخش هاي مشكل اين كار هستند و سرنوشت کسب و کارتان را رقم می زنند.

اكنون ٩ موردي را كه بايد براي راه اندازی فروشگاه آنلاین در نظر بگيريم بررسي مي كنيم. البته هيچ كدام سريع و آسان نيستند، تجارت آنلاين موفق مانند سایر گونه های تجارت به کسب مهارت نیازمند است.

١- نرم افزار فروشگاه را با دقت انتخاب كنيد

خودتان را از شر نرم افزارهايي كه بر مبناي كدهاي قديمي و مبهم نوشته شده اند خلاص كنيد. سيستمي محبوب انتخاب کنید كه به خوبي حمايت و بروز رسانی مي شود؛ در پس آن تیمی قدرتمند وجود دارد و در نتيجه فروشگاه هايی استاندارد و کارآمد ايجاد مي كند. اگر مي خواهيد از هر گونه برخوردي با كدنويسي اجتناب كنيد، عضويت در بازارچه هاي آنلاين مثل شاپيفاي بهترين گزينه براي شروع یک تجارت آنلاین است.
با اين وجود اگر قصد داريد كنترل كاملي بر وب سايتتان داشته باشيد، نرم افزار وردپرس با يكي از محبوبترين پلاگين هاي تجارت الكترونيك خود، ووکامرس و همچنين راه كار متن باز اختصاصي براي تجارت الكترونيك اپن كارت، به كمكتان مي آيند.

در هر دو مورد، گرچه مبناي سيستم رايگان است، اما لازم است هزينه ي قالب ها و قابليت هاي اضافه را بپردازيد و آموزش های لازم جهت تنظیمات و نحوه اتصال به درگاه پرداخت را کسب کنید.

٢- زمان را بهينه سازي كنيد

حواستان باشد كه صفحه ي وب سايتتان با سرعتي مناسب بارگذاری شود. زيرا كند بودن وب سايت شما به راحتی به از دست دادن مشتريانتان منجر خواهد شد. اگر از بازاچه های آنلاين استفاده مي كنيد، معمولا به چنين مشكلي برنخواهيد خورد؛ چراکه این بازارچه ها توسط افراد متخصص و با تجربه طراحی شده اند. اگر فروشگاهتان را خودتان با استفاده از وردپرس يا سایر نرم افزارهای متن باز ايجاد كرديد، بهینه سازی سرعت لود شدن وب سايتتان امری حياتي است. مي توانيد با پيروي از روش هایي كه در مقاله ای با عنوان ۵ روش ساده جهت افزایش بازدهی و سرعت وردپرس معرفي شده، سرعت بارگذاری فروشگاه وردپرسی خود را بالا ببريد.

٣- اولين باشيد

تا وقتي كه محصول خاص خودتان را توليد نكنيد، استفاده از فيدهاي كالا شامل، شرح كالا و عكس هاي تهيه شده توسط توليد كننده، تنها شانستان است. فكر بدي است، نه؟ محصول شما تبديل مي شود به يكي از هزاران هزار محصول مشابهي كه از آن توليد كننده خاص به فروش مي رسد.
بازنويسي شرح كالا ها و گنجاندن اثري از خودتان در آن ها، حداقل كاري است كه بايد انجام شود. در ايده آل ترين حالت، شما مي توانيد با هنر و شيوه ي مختص به خود از محصولات عكسبرداري كنيد. اگر قصد انجام اين كار را داريد، پيشنهاد مي كنم نکاتی که در مقاله راهنماي عكسبرداري خانگی از محصولات براي فروشگاه هاي آنلاين آمده اند را مطالعه نمایید.

٤- از رقابت قافل نشويد

رقابتي كه درگيرش هستيد تنها در حيطه ي تجارت الكترونيك نيست، بلكه در همه ي وب سايت ها و در همه ي زمينه هاست. واژه یا واژه هاي كليدي مربوط به کسب و کار خود را جستجو كرده و نتايج را با وب سايتتان مقايسه كنيد. اگر ساير سايت های مشابه با کار شما از رده خارج و داراي طراحي ضعیف بودند، تبريك! وب سایت شما شانس بالايي براي فروش در اين صنف را خواهد داشت. اما همچنان در فكر پيشرفت باشيد، زيرا هميشه ريسك ورود افرادي جديد با ايده هايي جديد و جلب توجه مشتریان بازار هدف شما وجود دارد.
حال اگر سايت هاي رقيب دارای طراحی جذاب و کارایی لازم باشند، بسنجيد كه چه برتري هايي داريد و چه چيزهاي متفاوتي را پيشنهاد مي دهيد؛ با همه ي اين ها آيا مي توانيد با آن ها رقابت كنيد يا خير.

٥- تنها فروش كافي نيست

مشتری احتمالی شما در زمان جستجوی کالای مورد نظر خود با حجم وسيعي از گزينه هاي مختلف مواجه مي شود. کافی است تا کلمه مورد نظر را جستجو کند و … بووووووم! در کسری از ثانیه با ده ها نمونه از آن کالا مواجه شود. بر خلاف تصور اغلب افراد، تنها قیمت رقابتی یک فروشگاه آنلاین به فروش بیشتر منتهی نمی شود. وب سايت شما بايد تبديل به چيزي فراتر از يك فروشگاه آنلاین شود. چراکه رقابت بر مبناي قيمت حتی با استراتژی های خاص، به تنهایی به نتیجه مطلوب منجر نخواهد شد. خصوصا در سال های اخیر، شاهد رشد عددی فروشگاه های آنلاین در شاخه های مختلفی هستیم که اغلب با صرف بودجه ای محدود راه اندازی شده و دقیقا با همان سرعتی که پا به این عرصه نهاده اند، از چرخه رقابت خارج می شوند.

با این حال، هر از چندگاه خبرنامه ای دریافت می کنیم که حاکی از افتتاح یک فروشگاه آنلاین نو ظهور دیگر است ! و در اکثر این موارد، الگو برداری ناصحیح از سایت های مطرح داخلی نمود پیدا می کند.

فروشگاه های آنلاین معتبری همچون دیجیکالا و بامیلو به نقطه اي رسيده اند که مي توانند با بالا بردن قيمتشان به عبارتي حق سرويس بگيرند؛ چراكه مشتري مداري خود را اثبات كرده و مشتريان وفادارشان در صورت نياز در وحله ي اول به اين فروشگاه ها رجوع مي كنند.

حال، شما به عنوان يك فروشنده ي تازه كار، نه برندي داريد و نه توانايي كاهش هزينه ها و افزايش قابل توجه كيفيت جهت تبديل شدن به یک برند مطرح. اما با بهره گیری از نقاط قوت منحصر به فرد خود و دانش و تجربه افراد متخصص در تجارت آنلاین می توانید چيزي ماوراء يك فروشگاه ساده عرضه كنيد. در وبلاگ سايت، درباره ي موضوع هاي مربوط به كارتان مقالاتي باكيفيت بنويسيد، محصولاتتان را به آن مقالات ربط دهيد. ديگران را در دانش خود سهيم كرده و جزئي از جامعه ي فعالان آن صنعت، هنر و يا كار خاص شويد. تنها فروش كافي نيست.

٦- توجهي خاص به سئو داشته باشيد

این کار برای وبلاگ نویس ها راحت تر است.  آنها با سبک و سیاق مختص خود، صد ها کلمه در روز، محتوای ناب و بی مانند تولید می کنند و این خود کافی است تا به خوبی دیده شوند. اما در تجارت الكترونيك کار به اين آساني ها نيست. فروشگاه های آنلاین در قبال سئو بسيار آسيب پذير هستند، به طوری که با تغییرات الگوریتم های گوگل در سال های اخیر، بسیاری از فروشگاه های آنلاین با سقوط بی سابقه آمار بازدید مواجه شدند. راهکار مطمئن برای رسیدن به نتایج مطلوب، بهره گیری دانش مشاورین و افراد متخصص در زمینه بهینه سازی وب سایت است.

٧- با منابع و داده هايي كه از مشتريانتان مي گيريد محتواي سايتتان را گسترش دهيد

تنها بسنده كردن به چند عكس و شرح كوتاهي از كالا كافي نيست؛ در حالي كه شما منبعي قدرتمند در اختيار داريد كه احتمالاً  دست نخورده مانده است، مشتريانتان!
اشتياق مردم را براي به اشتراك گذاشتن نظرات و عكس هايشان در حين استفاده از كالا را نمي توانيد دست كم بگيريد؛ به خصوص اگر ماهيانه براي بهترين عكس و متن ارسالي جوايزي تقديم كنيد!
بلك ميلك كلوثينك، كه از اعضاي شاپيفاي است، مي تواند مثالي مناسب باشد. هر محصول آن برچسب مخصوص به خود را دارد. محصولات به خودي خود فوق العاده دیدنی هستند و شما را وسوسه مي كنند كه خودنمايي كنيد. زماني كه خريداران عكسي را در اينستاگرام به اشتراك مي گذارند و از برچسب مخصوص كالا استفاده مي كنند، عكس در صفحه ي اينستاگرام اين محصول نيز اضافه مي شود. چرا خودتان را محدود به يك عكس از كالايتان مي كنيد، زماني كه مي توانيد ده ها و يا صد ها عكس داشته باشيد؟

٨-يك خبرنامه ايجاد كنيد

خبرنامه ها سلاح هاي سري تجارت الكترونيك هستند. آن ها نوعي ابزار مشتري مداري اند كه مشتريان وفادار را اسير خود مي كنند. زماني كه چيزي را مي فروشيد، خريدار را براي ثبت نام و دريافت خبرنامه، تنها با زدن يك تيك ساده، برانگيزيد. به علاوه از وجود فضايي واضح و مناسب جهت ثبت نام در صفحه ي اصلي و يا نوار كناري وب سايت، مطمئن شويد. اگر نرم افزار فروشگاهتان اجازه داد، كوپن تشويقي تخفيف كوچكي را براي اولين سفارش در نظر بگيريد. جواب مي دهد!
فرستادن يك يادآور و درخواست انتقاد و پيشنهاد و يا درخواست ارسال يك عكس، يك هفته پس از خريد، شيوه اي مؤثر در حفظ مشتري است. ايي بي و آمازون هر دو اين كار را انجام مي دهند.

٩- در شبكه هاي اجتماعي حضور داشته باشيد

ممكن است تا حدي به نظر كليشه اي برسد اما اين روزها همه نه تنها خودشان بلكه حیوانات خانگی شان هم فيس بوك و اینستاگرام دارند. پس بهتر است فروشگاه شما هم داشته باشد. اين شيوه اي ديگر از بازاريابي مستقيم است كه بهتر است از آن بهره ببرید و از طريق آن با مشتريانتان تعامل داشته باشيد؛ سؤالاتشان را در فضايي باز و عمومي پاسخ دهيد و پيشنهاد تخفيف بدهيد.
همچنين مي توانيد بهترين محصولاتتان را در پينترست، كه به تازگي نقش زيادي در فروش دارد، به نمايش بگذاريد. نيازي به بازگو كردن نيست كه در اين برحه ي زماني وجود تعدادي لينك شبكه هاي اجتماعي در هر سايتي ضروري است.

شكي نيست كه شروع يك فروش آنلاين مشكل تر از هميشه شده است، اميدوارم نكات اشاره شده در این مقاله، شما را در اين راه ياري دهد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *