طراحی علمی - آریکس استودیو

وقت آن رسیده تا با دیدی علمی به طراحی نگاه کنیم

توانایی يك طراح ماهر، تنها در خلق طرح های چشم نواز خلاصه نمی شود. بلكه اين تخصص باید به حل يك مساله، رسيدن به هدفي خاص و يا يك موفقيت كاري منجر شود. ما طراحان گاه تنها با تكيه بر یک ایده، مي خواهيم طرحي زیبا و بی نظیر خلق کنیم و توجيه آن فقط و فقط غريزه ي هنري ما است. حال اینکه در عصر ديجيتال، طراحی شاخص حرف اول را می زند و تقريباً هر كسب و كاري از اين طريق، در تلاش براي جذب مخاطبان خاص خود است. غرايز هنري فردي ( طراح، مشتري و يا مصرف كننده ) و يا سبكي متمايز، ممکن است بتواند طرحي بی نقص خلق کند؛ اما آن طرح بی نقص، لزوماً كسب و كار ما را به هدف مورد نظرمان نمي رساند.

اينجا نقطه ي تمايز خلاقيت و نوآوري است. دانش و نگاه، عمیق ابزارهايي هستند كه خلاقيت صرف را تبديل به نوآوري كارآمد مي كنند. اگر مثل ما با طراحي سروکار دارید، قطعاً مي خواهيد طرح هايتان در كنار خلاقيت، سبكي جديد و قابل استفاده را ارائه دهند.

حال چگونه ديدگاهي علمي نسبت به طراحي داشته باشيم؟

ما در آريكس استوديو، در كنار خلاقيت در طراحي وب سايت و اپليكيشن هاي تلفن های هوشمند، از ٣ اصل مهم پیروی می کنیم.

١- تجزيه و تحليل جهت الهام پذيري

تجزيه و تحليل عميق يك پروژه از ابعاد گوناگون، نخستین گام طراح است. نگاه هوشمندانه و هدفمند در جست و جوي فرصت هاي جديد، نظريه هاي تازه ای جهت ايجاد تغييرات در طراحي درون ذهن شما ایجاد می کند. تیم طراحی آريكس استوديو نگاه ویژه ای به مؤلفه های اصلی طراحی مؤثر دارد. به عنوان مثال:

_ بهترين تجربه مشتري: حصول اطمينان از طراحی مؤثر در تعامل با خلاقیت.

_ آنالیز شرکت های رقیب: توجه به نقاط ضعف و قوت شرکت های رقیب در بهره گیری از شاخص های مؤثر در طراحی.

_ جمع آوری و تحليل بازتاب: تحقیق و کسب اطلاعات مورد نیاز از واکنش اجتماع به طرح های موجود در بازار جهت پیش بینی بازار محصول و جهت یابی صحیح.

حل مسائل واضح با طراحي معمول، بدون توجه به مشكلات پنهان پشت پرده، بسيار ساده است. اما کافی نیست.

 

٢- روند معين، پشتكار و ايده پردازي

شايد به نظر کمی كليشه ای باشد. اما تجربه نشان داده که یک فرآيند از پيش تعين شده از مراحل طراحی، در جهت حفظ سبک و رعایت اصول، كمكی شایان به حساب می آید. به عنوان مثال، اصول اولیه طراحی “تجربه مشتري” در تیم طراحی ما شامل موارد زير است:

_ ادراك : تمركز بر روي اهداف مشتری، چالش ها و محدوديت های وی و در نتيجه، يافتن راه حلی مناسب.
_ تحقيق : كشف و بررسی مشكلات پنهانی که مشتری از وجود آنها نا آگاه است.
_ اكتشاف : تجلي ايده هاي نو كه به ابداع راهکار های مؤثر منتهی می شوند.
_ دیدگاه ها: تبادل نظر و هم فكري با كاربران حقيقي و طراحي با در نظر گرفتن مؤلفه های محبوب آنها.
_ قابلیت كاربري : اولويت بندي اطلاعات و قابلیت های مورد نیاز کاربر در يك جريان كاربري كارآمد و بهينه.
_ قالب (wireframes) : تمركز بر روي قالب دهی و هدایت کاربر میان بخش های سیستم.
_ نمونه هاي اوليه : بررسي رفتار كاربران حقيقي جهت بهبود طراحی اولیه.

 

٣- آزمايش و مقايسه عمليات قبل و بعد

با تحلیل رفتار کاربران وب سایت یا اپلیکیشن موبایل کسب و کارتان و مقايسه آن با اهداف و انتظاراتی كه داشته ايد، به نتایجی شگفت انگيز می رسید. عجيب نيست كه جيكوب نيلسن، متخصصي با پيشينه اي طولاني در زمينه ي “تجربه مشتري” مي گويد، “شما براي كشف مشكلات رايج به بيش از ٥ كاربر نياز نداريد.

و كلام آخر اينكه، بينش و بصيرت، لازمه ي هنر و فن طراحي است. فرآيند، تجزيه و تحليل، كنترل و ارزيابي مكمل هاي اين دو در مسير يك طراحي هدفمند و نوين هستند.

جنبش “تفكر طراحي” نقش طراحان را در كسب و كار پررنگ تر كرده است. به كمك اين تكنيك طراحان قادرند طيف وسيع تري از مشكلات را حل و فصل نمايند. درك و علمي نمودن فن طراحي باعث مي شود كه حرف هاي ناگفته ي زيادي در دنياي كار و تجارت داشته باشيم. اگر علم طراحي را بشناسيد، قدرت در اختيار شما است تا مكالمه اي كاملاً حرفه اي با مخاطبان حريص و سخت گير اهل فن داشته باشيد. علاوه بر تمام اين مزايا، طراحي با پشتوانه ي فرآيند، تجزيه و تحليل، كنترل و ارزيابي به شما كمك مي كند تا قاطعانه و با اعتماد به نفس، شاهکار خود را خلق کنید و با چشم دوختن به اهداف و روياهايتان، مسيري مستقيم را به سوي آن ها طي كنيد. اینگونه است که شما به پيش مي تازيد و نتايج به دنبال شما خواهند آمد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *